sobota, 27 września 2014

Miasto 44

Bunt w rytmach Skrillexa czyli recenzja polskiego Miasta 44.



   Głęboko zakorzeniony uraz do wojny i naszej przeszłości raz na jakiś czas pcha filmowców do tworzenia mniej, lub bardziej udanych (jak w tym przypadku) filmów, upamiętniających te ciężkie czasy. 

    Rożnica 70 lat jest bez znaczenia. Młodzież (bo to film o młodych dla młodych) jest taka sama teraz, jak była 1 sierpnia 1944. Beztroska, lubiąca zabawę, alkohol i dymek. Priorytetem nie było państwo, ale wakacyjna miłość, wakacje i pocałunki. Komasa dobitnie pokazuje wagę czasów i piekło, w jakim znaleźli się na własne życzenie, lecz nie do końca świadomie, uczestnicy powstania. Uwydatnia nasze nieprzygotowanie, oszałamiającą przewagę wroga, a przede wszystkim to, że na powstanie szli głównie młodzi ludzie, którzy nie mieli pojęcia z czym przyjdzie im się zmierzyć. Jak to określiła współautorka tego bloga ''traktowali to powstanie jako taki spontan''. I tak było. ''Przetrwamy trzy dni i idziemy do domów''. Jednak po wszystkim nie było już gdzie wracać, bo większości domów fizycznie nie było. I żal było naszej pięknej Warszawy, naszego Paryża Wschodu, ah jaki żal.

   Ogromne brawa należą się przede wszystkim za realizm, którego pozazdrościć nam mogą zagraniczni twórcy. Ile razy w amerykańskich produkcjach widzimy, jak bohaterowie tracą całe swoje rodziny i przyjaciół, chwilę się krzywią, po czym jakby nigdy nic chwytają broń i idą zwyciężać w rytmach jakiejś podniosłej piosenki. Reżyser nie tylko w sposób bardzo naturalny pokazuje wybuchy, morderstwa na warszawskich ulicach, ale też emocje bohaterów. Gwarantuję, że chociaż raz, nawet największemu twardzielowi zakręci się łezka w oku.

   Aktorzy postawili wysoko poprzeczkę dla równolatków z branży. Zarówno Józef Pawłowski, jak i Zofia Wichłacz nie tylko świetnie prezentują się na ekranie, co i radzą sobie z aktorskim wyzwaniem. Chylę czoła zwłaszcza dlatego, że nie były to postaci usadzone w komedii romantycznej, w której trzeba dobrze wyglądać i sprawnie prowadzić dialogi, ale w filmie o ciężkiej tematyce, która jest nie lada próbą. Pawłowski był nawet tak dobry, że pomimo, iż jego postać milknie na pół filmu, to on w  samym tym milczeniu również jest bardzo dobry.



  Muzyka, coś co w filmach Komasy uwielbiam najbardziej. Doskonale dobrane ścieżki dźwiękowe zachwycały mnie i tym razem. Usłyszymy Chryzantemy Złociste, Dziwny Jest Ten Świat, ale i Skrillexa.

   Technicznie film również wypada bardzo dobrze. W pierwszej scenie informowani jesteśmy o tym, że same efekty specjalne pochłonęły 30 tysięcy godzin pracy, a na plan zwieziono kilka tysięcy ton gruzu. Ośmioletnie przygotowania dały nam amerykański polski film, w dobrym tego słowa znaczeniu. A scena, gdy po wybuchu bomby z nieba spadają szczątki ciał i krew, chyba na zawsze kojarzyć mi się będzie, gdy tylko ktoś wspomni o tym filmie.

Jedyne, do czego muszę się przyczepić, to dziwny powrót Komasy do Sali Samobójców w Mieście 44. Na pewno pamiętacie sceny z gier w tym pierwszym filmie. Dobra muzyka, graficzne szaleństwo, wirtualne walki postaci. Reżyser chyba na chwilę się zapomniał i dopuścił do realizacji dwóch przedziwnych scen, które bardzo przypominały te z Sali. Akurat były to wątki miłosne, ale może znajda one swoich amatorów. Jak dla mnie było odrobinę kiczowato.

   Na film redakcja ILWM wybrała się w doskonałych humorach, na zwiastunach nie mogłyśmy opanować śmiechu. Z każdą sceną nasz nastrój zmieniał się na coraz poważniejszy. Po kilkunastu minutach opanowałyśmy się całkowicie, nie było nam wcale do śmiechu. Obie zdałyśmy sobie sprawę, że w porównaniu ze wszystkimi filmami, na jakie ciągnięto nas na silę w szkołach, w ramach zapoznawania się z historią, ten jest wyjątkowy. Doceniłyśmy go wspólną oceną 8/10.

Ja natomiast wychodząc z kina myślałam o tym, że gdyby powstańcy znali twórczość Lady Pank, mogliby zaśpiewać fragment ''Stacji Warszawa'':

Zniknie Warszawa
Tak jawa, jak sen
Życie to nie zabawa
Dobrze to wiem

I jeszcze kilka zdjęć pięknej Warszawy z przed 1 sierpnia 1944 i po:




7 komentarzy:

  1. Zapowiada się kino na hollywoodzkim poziomie, może nawet do kina się wybiorę w drodze wyjątku :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chodzisz do kina w drodze wyjątku? Ale jak tak można?? :D :D

      Usuń
    2. Jestem jednostką aspołeczną :D Nie lubię wychodzić z domu, nie lubię reklam w kinie, nie lubię ludzi, którzy chrząkają, rozmawiają w czasie seansu, szeleszczą torebkami i roznoszą wszędzie zapach żarcia, które ze sobą przynieśli. W domciu, przed komputerkiem, to jest prawdziwa uczta kinomana :D

      Usuń
    3. Naprawdę mam nadzieję, że piszesz z ironią :) Gwarantuję Ci, że nawet w multipleksach nietrudno jest znaleźć takie dni i godziny, gdy na sali siedzisz tylko Ty i mała garstka innych maniaków filmowych, którzy kino traktują jako miejsce do oglądania filmów, a nie knajpę :)
      A w kinach studyjnych to już w ogóle pełna kultura i minimum albo totalny brak reklam :D

      Usuń
    4. To teraz dowalę z grubej rury (i naprawdę nie żartuję), ja od pięciu lat pracuję w instytucji, przy której jest kino studyjne i na filmie byłem może z dziesięć, no... piętnaście razy.
      Po prostu nie lubię, wolę domowe pielesze.

      Usuń
  2. Chyba oglądałyśmy dwa różne filmy ;D a tak poważnie, to wszystko co zachwalacie, ja odebrałam dokładnie odwrotnie:/ podobała mi się jedynie muzyka w tym filmie, ale kiczowatość i tandeta nie pozwoliły mi ocenić tego filmu pozytywnie. W dodatku produkcja nie wywołała u mnie żadnych emocji. Oglądałam z zupełną obojętnością. Czytałam i negatywne, i pozytywne recenzję na temat tego filmu i zaczynam odnosić wrażenie, że jestem chyba za stara na filmy Komasy, bo tak samo, jak nie podobała mi się Sala Samobójców, tak nie podobało mi się Miasto 44:/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba faktycznie widziałyśmy dwa różne filmy :D
      A co dokładnie Twoim zdaniem jest w tym filmie kiczowate i tandetne?
      Muzyka świetna, to prawda :) Ale uważam, że na uznanie zasługuje też o wiele więcej elementów - doskonały, czysty dźwięk; zdjęcia na światowym poziomie, efekty specjalne bez śladu żenady; fantastyczny debiut aktorski Zofii Wichłacz i świadoma gra Józefa Pawłowskiego.
      To, czy i jakie film wzbudza emocje jest już bardzo osobistą kwestią, ale dodam, że ja naprawdę bardzo dawno nie byłam tak poruszona, jak właśnie na "Mieście 44".
      Pozdrawiam!

      Usuń